יום רביעי, 15 באוגוסט 2012

חמישי טיפוגרפי #113 - 'הממלכה'


שמעתי ממישהי שהכרתי במקרה על מקום קסום שנקרא 'הממלכה', היא הכירה אותי דרך הבלוג שלי ואת אהבתי לטיפוגרפיה. ואמרה לי שאני חייבת ללכת לבקר את עידו אגסי, הבעלים.
יום ראשון בבוקר, יום חופש לפני יום ההולדת, הקדשתי את כולו לאהבה גדולה שלי, דפוס,
ונסעתי לבקר בממלכה.
וכשמה כן היא.
ממלכת דפוס.





מקום שלם שמקדש את המילה הכתובה, המודפס, המובלט.
דפוס והוצאה לאור המתמחה בדפוס בלט וכריכות אומנותיות.
הכריכות הכי אומנותיות שאני נתקלתי בהן אי פעם.

הכל התחיל לפני 17 שנה, כשאבא של עידו אגסי החליט לפתוח ביחד איתו את 'אבן חושן' .
אבן חושן ממוקמת ברעננה והייתה ועודנו הוצאה לאור של ספרים רבים.


עידו, אוטודידקט, נולד לעולם הספר והאומנות, למד את כל נפלאות הטיפוגרפיה לבד.
את אומנות הכריכה בה הוא שולט ביד עדינה להפליא, למד לאט ובזהירות על ידי ניסוי וטעיה.
טכניקות חדשות של כריכות מיוחדות נגלו אליו כל פעם שהיה מתנסה, טועה ומצליח לייצר משהו חדש שלא ידע עליו לפני.
כיום, אבן חושן עדיין ממוקמת ברעננה, אך עידו עבר למושב חרות, למקום משלו בו הוא מקדיש את זמנו להפקת ספרי שירים, אומנות ובעצם כל דבר המודפס בטכניקת דפוס הבלט העתיקה.













 כמה וכמה מכונות דפוס מאוד ישנות וכולן עובדות, פשוט מדהים!




עידו אירח אותי אצלו בממלכה והדבר היחיד שרציתי לשאול על ההתחלה (אחרי שההתרגשות נרגעה והצלחתי להניח לרגע את המצלמה) השאלה הראשונה הייתה, איך ומאיפה הגיע השם "הממלכה"?
עידו מספר שהמקום אליו עבר היה כל כך קסום וגדול, ולאט לאט הכיל את המכונות העתיקות האלו, מקום אחד גדול שיכול להכיל את הכל,וזה פשוט הרגיש כמו ממלכה.
ממלכה של דפוס בלט.









המקום אכן קסום, ומכמות התמונות שצילמתי אפשר לראות שהמקום גדוש באותיות.
לכל אוהבי הטיפוגרפיה, מקום כמו הממלכה הוא המקום המושלם להעביר יום או אפילו שבוע שלם.

עידו הסביר לי על הפונטים הישנים שברשותו, כמו 'מרגלית' ו'הצבי', הראה לי אותיות בגודל 8pt ואותיות ענק מעץ ששימשו בעבר להדפסת כרזות ממשלתיות.

דבר מרגש נוסף בו נתקלתי היה ה'קולופון'.(colophon)
מה זה קולופון אתם תוהים? גם אני תהיתי.
קולופון הינו הדף האחרון בספר בו מדפיסים את כל הפרטים אודות הספר.
מתי הודפס, איפה הודפס, בכמה עותקים וכו'..
המילה קולופון מגיעה מלטינית ופירושה: שיאה של המלאכה.
אח, שיאה של המלאכה, כמה יפה הוא הביטוי.
כמה עדין ועוצמתי גם יחד.

תחושה אדירה של אהבת ספרים, אותיות ודפוס ישן וטוב אופפת את המקום.
הכבוד שמעניק עידו לכל ספר וספר אותו הדפיס וכרך מרגשת לכדיי הערכה עצומה.







וכך, עידו מבלה את ימיו בהדפסה, כריכות, העברת סדנאות לילדים ומבוגרים שהטכניקה מעניינת אותם וגם כאלה שלא הכירו את הטכניקה לפני ובין היתר גם מרפא ספרים.







היה לי יום מדהים, טיפוגרפי, ישן, מלא אותיות ובעיקר, קסום.

ותמונה אחרונה, שמאוד אופיינית לי.. כי כשיש לב ועוד במכונת דפוס, זה פשוט מושלם בשבילי :)

תודה לעידו אגסי על האירוח הנפלא והחביב.


כל הצילומים : ענבל גבור © כל הזכויות שמורות.

2 תגובות:

Michal (Skeletons Out of Closet) אמר/ה...

איזה מקום נהדר! לא חשבתי שקיימים מפעלים שכאלה בארץ שלא למטרת תצוגה ומוזיאון בלבד. המון תודה על התמונות, זו הצצה נדירה של ממש.

אנונימי אמר/ה...

מקום קסום בהחלט. אני מתחיל לשקול לעשות סדנא.
סוף שבוע מצויין

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...